четвъртък, 17 ноември 2016 г.

Разхвърляна пита / Messy bread


Напоследък не съм в най-здравословната си форма и това не се отнася до някакъв прекрасен парти лайфстайл за съжаление, а за чисто физическо разглобяване и разболяване. 
Имам чувството, че всичките чаркове са ми китайски, тъй като се развалиха по едно и също време и ето, че вече трета седмица не мога да се възстановя. 
Ще кажете..то това е нормално за есенно-зимния сезон, познат още като "Сезонът на настинките" или още повече като "Сезонът на верижната зараза". 
И докато преминавах през всички етапи,  като отрицание "Нееее, не съм болна" ,

през гняв :" Който ми е лепнал тоя вирус, дано му излезе пъпка на носа, да мога да го позная утре!", през пазарене, депресия и стигнах накрая до заветното приемане на фактите : "Добре де, болна съм и всичко ме боли! Трябва да си остана у дома и да почивам". 
Да седя на едно място, далеч не е най-лесното нещо за такъв човек като мен, който постоянно кипи от идеи и обича да е продуктивен. 
И така, след няколко дни прекарани в хибернация под пухкавите завивки, най-сетне апетитът ми се възстанови и то с гръм и трясък. Знаех какво ми се яде точно и исках само това :  вкусен, пухкав домашен хляб или пита.
За щастие имах идеалната рецепта под ръка, една чудесна и много забавна за правене питка, която приготвих за първи път през лятото, но се изяде твърде бързо за да бъде снимана. 


Знаейки колко лесно и бързо става, като ми даваше и няколко минути за почивка в самата рецепта,  докато тестото втасва, нямаше по-подходяща рецепта целта. Видях, че и Илианка я е приготвила тези дни, като аз нарекох моята "Разхвърляна пита", защото така я прекръстиха ядящите първия път и така си я записах. Ако и на вас ви допада идеята днес за вечеря от масата да ви ухае на тази прясно изпечен вкусотия, вижте рецептата по-долу и се убедете колко бързо става:
Необходими продукти:
500 г брашно София мел ( плюс още за доомесване)
100 г кисело мляко
150 мл прясно мляко
1 яйце
1 жълтък
130 г масло
80 г захар ( ли само 1 1/2 с.л. ако искаме питата да не е сладка) 
1 ч.л. сол 
1/2 кубче мая 
олио
сусам за поръсване


Започваме като в леко затопленото мляко, слагаме 1 1/2 с.л захар и половината кубче мая. Разтваряме маята и оставяме на топло да шупне. През това време в подходящ съд, пресяваме брашното и правим кладенче. Слагаме в него киселото мляко, едно яйце, солта, ( останалата захар, ако ще правим блага питка) и 50 г разтопено масло. Прибавяме и шупналата мая.


Омесваме тесто, като прибавяме още малко брашно, ако е необходимо, докато получим хубаво, меко, но не лепнещо тесто. Оформяме на топка и слагаме в леко намазнен с олио съд да втаса, покрит с кърпа. 


След като тестото удвои обема си, прехвърляме върху плота и разделяме на шест равни части.

                            

Всяка част оформяме на топка и оставяме на страна. След това взимаме, първото топче, което сме оформили и разточваме на кръг с дебелина около 5 мм.

                           

Намазваме хубаво с останалото масло, което сме разтопили и продължаваме със следващото топче. Всяка кора редим една върху друга, а между тях мажем с масло, 


но без последната. Така ги покриваме с фолио за свежо съхранение и ги оставяме да втасат още 15 минути.

След като бухнат, притискам леко с ръка от центъра навън, като гледам да са възможно най-подравнени

и разточвам хубаво на голям лист., дебел около 1 см


Нарязвам тестото на ленти с дебелина около 1 см, а след това и на кубчета.  


В тавичка с диаметър около 25 см, покрита с хартия за печене, намаслена, подреждам кубчетата, като започвам от крайните парчета. За по-видимата част от питката оставям по-добре оформените парченца. 


Оставям тестото да втаса още веднъж, докато удвои обема си, и включвам фурната да загрее на 200 градуса. Размивам жълтъка с малко вода или мляко и намазвам питката отгоре, а след това поръсвам и със сусам.


Пъхам да се пече за около половин час, до златисто. Готовата питка задушавам с кърпа, за да омекне. 




Изключително забавно, рошаво, хлебче, идеално за вечеря, в комбинация със сиренце или масълце. Може да изберете и сладкия вариант, както и да удвоите дозата, ако искате голяма питка. На мен тази ми беше достатъчна, и без да я чакам да изстива много, си я подхванах парче по парче. Така хубаво се наядох, че после му ударих най сетне един чудесен, здравословен сън от няколко часа. Може да се кажа, че тази питка е направо лечебна. :) 

Затова, не чакайте много, ами запретвайте ръкави! 

До нови сладки срещи приятели!




Харесва ли ви публикацията  рецепта и моя блог? Помогнете ми в популяризирането им, като споделяте моите рецепти чрез иконките под последната снимка от статията в някоя от социалните мрежи по ваше желание! А ако искате да научавате първи за най-новите рецепти в блога, харесайте страничката ми във фейсбук тук.
Благодаря ви, приятели!



12 коментара:

  1. Маята, нали се слага още в началото след, като шупне. ....че, нещо ми се губи 😊

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Веси, доуточних го :) Благодаря!

      Изтриване
    2. Аз благодрая, изглежда божествето! Най-после ще спра да правя кашкавалките и ще мина на това сладко удоволствие!

      Изтриване
    3. Аз, ти благодаря, страхотна питка! Може би, най после ще спра да правя само кашкавалки 😊

      Изтриване
  2. Люси,
    чудесна, много лесна погача.Бях я гледала тук - там в нета и ти благодаря,че я показа.Много интересно изглежда,чудна е.
    Поздрави !

    ОтговорИзтриване
  3. Прекрасна е,изглежда много аапетитно,браво

    ОтговорИзтриване
  4. Люси, чудна питка, така съблазнително изглежда. Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  5. Страшна! Обичам да ми е разхвърляно! Толкова ми е творческо така! Също като тази прекрасна пита!

    ОтговорИзтриване
  6. Ама си е занимавкааа, но си струва:)

    ОтговорИзтриване
  7. Много вкусна.Не остана.Благодя ти

    ОтговорИзтриване
  8. И твоята питка е станала много хубава, Люси :)
    Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  9. Лени,
    Анонимни,
    Танче,
    Йоли,
    Веселка и Илианка, благодаря ви от все сърце!

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...